Du lærer at lave velsmagende retter

Du kommer til at arbejde med at Grille og stege

Du får kendskab til krydderier og krydderurter

Gastronomi – Gas, Grill og Røg

Er du glad for mad? Elsker du at kokkerere til andre? Går du op i hvordan din mad bliver serveret? Har du et ønske om at blive kok, tjener, ernærings assistent eller at starte din eget restaurant? Lyder det som noget for dig, så kan du på Bornholms Efterskole vælge Gas, grill og gastronomi som Linje.

På vores Gastronomi linje lærer du grundprincipperne i at lave mad. Du bliver klædt på til at håndtere køkkenhygiejnen rigtigt, du bliver klogere på de forskellige madvarer. Du får værktøjer til at sammensætte råvarer, lave menuer, arbejde med forskellige tilberedningsteknikker, dyrke grønt og krydderurter samt selv stå for indkøb til køkkenet. Vi skal lege, smage, udforske og dufte til mad og dykke ned i nye kulinariske områder.

Når vi har grundprincipperne i madlavning på plads, skal vi selvfølgelig lave en masse mad! I løbet af året snuser vi til mange forskellige discipliner. Vi kommer ind på bagning, dessertkøkken og finere gastronomi.

Start dit ø-eventyr på vores camp-weekend og prøv efterskolelivet.

Kom og oplev Danmarks måske hyggeligste efterskole! Tilmelding er påkrævet.

Du behøver ikke at have nogen forudsætninger for at kunne lave mad. Det vigtigste er, at du kan lide at lave mad, og at du har et ønske om at dygtiggøre dig i madlavningens kunst. Du vil få fantastiske madoplevelser, samtidig med at du også lære de helt grundlæggende køkkenfærdigheder som f.eks. hvor længe man skal grille en fasan, hvordan man braiserer, samt hvad der skal i den perfekte sauce.

Undervisningen og madlavningen foregår i Bornholms Efterskoles køkken, hvor der er gode og moderne faciliteter med alt hvad hjertet kan begærer.

Du arbejder kreativt i køkkenet med at lave alt fra sund og spændende hverdagsmad til festmad, udenlandsk mad og mad til mange mennesker. Du lærer at planlægge og sammensætte menuer og anrette maden, så den ser lækker og indbydende ud. Herudover går vi i dybden med råvarekendskab, kvalitet, ernæring og sundhed, så du bliver klædt godt på til at flytte hjemmefra og måske starte dit eget spisested.

UNDERVISER

I vores køkken vil du møde vores professionelle  udlærte kok, der brænder for at lave mad og for at lære dig om alt inden for kokkefaget – lige fra de rutineprægede opgaver til den finere madkunst. Deslige er der en ernæringsassistent samt en slagter ansat i køkkenet, som på hvert deres felt underviser dig, i det de kan.

Bornholm er rig på lækre råvarer, fisk og bl.a. eksotiske frugter som figen og morbær, der kommer frem hvert år på grund af klippernes varme. Virksomhederne på Bornholm laver helt unikke fødevarer, som bl.a. chokolade, is, mel, mejeriprodukter og slagtervarer.

Når vi ikke står i skolens køkken, er vi ude for at opleve den lokale madkultur. Glæd dig bl.a. til at besøge den lokale frugtplantage eller biavler og vær med til at udvikle lækre opskrifter ud fra de lokale råvarer.

Hvem underviser på gastronomilinjen?

Nils Kristensen

Du vil opleve at kreativitet og kreative processor kræver hård arbejde, mange gentagelser og meget ihærdighed. Du skal være klar til at arbejde med mange forskellige versioner af dine projekter, men med flid vil du blive belønnet med fantastisk oplevelser og produkter.

SKRIV TIL NILS

Nils Kristensen, lærer på Bornholms Efterskole