Oplev friluftsliv i de bornholmske klipper

Vær med på land, til vands og i højden

Start dit ø-eventyr på Bornholms Efterskole

Adventure og Friluftsliv

Prøv kræfter med naturen – alle kan være med

Du behøver ikke at være verdensmester – alle kan være med når vi prøver kræfter med naturen. Fra nybegynder til ekspert.

Adventure og Friluftsliv på Bornholms Efterskole er noget helt specielt på grund af den unikke natur, som mange andre adventure efterskoler ikke har til rådighed. Det har vi på Bornholms Efterskole og det bliver udnyttet!

Bornholm er det eneste sted i Danmark med høje klipper og hvide sandstrande samlet på så korte afstande. Vi kan stand-up paddle på Dueodde den ene dag og lave klippeklatring på Hammeren den næste. Bornholms Efterskole har Danmarks bedste muligheder for friluftsliv, adventuresport, klippeklatring, repelling, havkajak, stand-up paddle og mountainbike, som gør vores adventurelinje til noget særligt, man ikke kan finde andre steder i landet.

KLATRING

Klippeklatring, træklatring, vægklatring og repelling

VANDSPORT

Kajak og havkajak, stand-up paddling eller en tur på selvbyggede tømmerflåder

MTB

Mountainbiking på de vildeste mountainbikespor i Danmarks 3. største skov, Almindingen

Klatring og repelling

Klippeklatring, træklatring og vægklatring er naturligvis en stor del af Adventures aktiviteter. Lige fra klatring på vores egne klatretræer til klippeklatring i Ringebakkebruddene eller repelling fra “Spejlet” ved Opalsøen – en 45 m lodret klippe. Det er for mange den ultimative test af højdeskræk og en god udfordring, der rykker manges grænser. Og bare rolig – sikkerheden er i top. Vi bruger kun uddannede instruktører.

Kajak, vand og vandsport

Når vi skal på vandet er det typisk i havkajak, men det kunne også være stand-up paddle-boards eller selvbyggede tømmerflåder.

Vi arbejder mod at tage roerbevis 1 i havkajak, som lærer dig det basale om sikkerhed og teknik på vandet. Det er en nyttig ting at have, hvis man i forvejen interesserer sig for friluftsliv og outdoor aktiviteter og måske ønsker at blive instruktør senere i livet.

Mountainbike (MTB)

I Danmarks 3. største skov, Almindingen, finder du nogle af de fedeste og sjoveste mountainbikespor i landet. De bliver naturligvis også udforsket på efterskolens mountainbikes (med mindre, du har din egen med). Vores dygtige og kompetente undervisere skal nok få dig sikkert hjem igen – både som nybegynder og ekspert. Der er udfordringer nok til alle.

Friluftsliv

Ud over klatring, vand og mountainbike er det vigtigt at have en række basale færdigheder indenfor friluftsliv for at få nogle gode oplevelser i naturen. Derfor lærer du på Adventure at pakke din taske rigtigt, at lave et godt bål og bygge en komfortabel bivuak. Du får naturligvis også basal førstehjælp, som også er til gavn i mange andre situationer i hverdagen.

Det er afgørende at være god til de basale færdigheder indenfor friluftsliv – så dem bliver du naturligvis undervist i hos os.

Samarbejde med forsvaret

Vi benytter os i høj grad af vores lokale netværk i bestræbelserne på at skabe Danmarks bedste adventurelinje. Fx. er den nærliggende Almegårds Kaserne og beredskabet i Allinge fast samarbejdspartnere i flere af Adventures aktiviteter. Vi er figuranter, er røgdykkere eller jages i den mørke skov på den traditionsrige smuglertur. Her er det dog ikke kammerater fra efterskolen, der er efter dig, men slørede soldater med militært udstyr og hunde. Det giver et ekstra krydderi, kan man sige.

Start dit ø-eventyr på vores camp-weekend og prøv efterskolelivet.

Kom og oplev Danmarks måske hyggeligste efterskole! Tilmelding er påkrævet.

Fællesskab og teambuilding

Ved siden af de mange aktiviteter dyrker vi også fællesskabet og arbejder med teambuilding. Det er typisk rundt om bålet på vores overnatninger eller gennem de mange nye oplevelser man får sammen med sine efterskolekammerater. Det kan mærkes på fællesskabet, når man deler et år fuld af eventyr med hinanden.

Alle niveauer fra nybegynder til ekspert kan være med på Adventure. Vi tager det hele i dit tempo og på dit niveau.

Så kom til Bornholm og vær med på vores Adventurelinje, hvis du vil udvikle dine færdigheder, elsker adrenalinsus eller vil dyrke den bornholmske natur. Vi har omgivelser du ikke finder andre steder i Danmark – derfor er vi mere end en adventure efterskole.

BLIV ELEV

Samarbejdspartnere

Tak til vores samarbejdspartnere som hjælper os, når vi har brug for ekstra
kompetencer – de er uundværlige:

Hvem underviser på Adventurelinjen?

Bjarne Holm

Vi er med til at rykke dine grænser for, hvad du tror er muligt, at du kan præstere.
Du kommer til at opleve udmattende, spændende, fantastiske og lærerige aktiviteter.

SKRIV TIL BJARNE

Bjarne Holm, linjelærer Adventure & Friluftsliv

Jakob I. B. Jørgensen

Jakob har dyrket og arbejdet med adventure og friluftsliv i mange år og er en
rigtig outdoor entusiast – både på land, til vands og i højden.

SKRIV TIL JAKOB

Jakob I. B. Jørgensen, lærer på Bornholms Efterskole