Danmarks måske hyggeligste efterskole

Start dit ø-eventyr på Bornholms Efterskole

Bornholms efterskole – Danmarks måske hyggeligste efterskole

Bornholms Efterskole tilbyder 8., 9. og 10. klasse på efterskole. Takket være Bornholms enestående natur og omgivelser, får du som elev hos os ikke alene et efterskoleophold – men samtidig dit helt eget ø-eventyr på hele Danmarks solskinsø i Østersøen!

Vi tror på at alle kan lære og bevare lysten til at lære. Vi tror på at alle gennem et motiverende fællesskab og differentieret undervisning, gennem udfordrende linjer og inkluderende engagement, kan udvide sin personlige og faglige horisont.

Uanset om du overvejer efterskole i 8., 9. eller 10. klasse, tilbyder vi dig en skole med et stærkt sammenhold, trygge rammer og udfordringer. Såvel fagligt som menneskeligt vil du have alle muligheder for at udvikle dig rigtigt meget, med et år på efterskole hos os. Dit ø-eventyr starter lige her.

Tre linjefag der passer til Bornholm

Ingen steder i Danmark ligner Bornholm. Rå klipper, hvide sandstrande og spirende iværksætterkultur. Vi er stolte af at kunne præsentere 3 linjer, der alle bruger Bornholm på hver sin måde.

Bornholms Efterskole er Adventure og Friluftsliv i sin reneste form. Øen giver os muligheder, som mange må rejse langt for at finde. Og det ved vi – for vi er den eneste efterskole på Bornholm.

ADVENTURE OG FRILUFTSLIV

ER DU KLAR TIL AT OPLEVE FRILUFTSLIV PÅ KLIPPEØEN?

Mere om Adventure

Du behøver ikke at være verdensmester – alle kan være med når vi prøver kræfter med naturen. Fra ny­begynder til ekspert. Du kommer bl.a. til at klatre på klipper og i træer, tage en tur i hav­kajak og på selv­byggede tømmer­flåder og kan være med til MTB på de vildeste moun­tain­bike­spor.

GASTRONOMI – GAS, GRILL OG RØG

HAR DU EN KOK I MAVEN? ER DU VILD MED AT LAVE MAD?

Mere om Gastronomi

Er du glad for mad og vil gerne arbejde med føde­varer? Går du op i hvordan din mad bliver serveret? Har du et ønske om at blive kok, tjener, ernærings assistent eller at starte din eget restaurant? Lær grund­princip­perne i at lave mad og bliv klogere på de forskellige madvarer.

ERHVERV OG HÅNDVÆRK

VIL DU VÆRE EN RIGTIG HÅNDVÆRKER OG SKABE NOGET MED DINE HÆNDER?

Mere om Erhverv

Vil du lære at skrue på biler, arbejde med træ, mure, arbejde som smed og under­søge strøm/IT? Lær de grund­læg­gende færdig­heder og bliv klar til at starte på din er­hvervs­uddan­nelse som fx tømrer/snedker, murer eller smed.

Bornholms Efterskole ligger i Rønne kun en cykeltur fra shopping og byliv – og Campus Bornholm. Campus Bornholm er øens nybyggede uddannelsessted. Her er samlet alt fra erhvervsuddannelser til gymnasier, HTX, HHX og læreruddannelser. Faciliteterne fås ikke bedre og vi er begejstrede for at kunne præsentere vores nye erhvervslinje, der vil indgå i tæt samarbejde med Campus Bornholm. Du vil blive undervist i 5 forskellige brobygningsforløb.

Så hvad enten du vil dyrke friluftsliv, have særlige gastronomiske oplevelser eller har hænderne godt skruet på, finder du ikke bedre omgivelser end hos os.

Kom på besøg

Kom os se Danmarks måske hyggeligste efterskole, hør mere om efterskolelivet på klippeøen og mød vores dygtige lærere og nuværende elever.

Værdigrundlag for Bornholms Efterskole

På Bornholms Efterskole er fællesskabet og demokratiet bærende, men der er samtidig fokus på den enkeltes behov og udvikling. Skolen bygger på et socialdemokratisk grundlag. Eleverne møder voksne med værdier og holdninger til livet, der med respekt for den enkelte udfordrer eleverne i efterskolens forpligtende fællesskab. Vi arbejder dagligt med at udvikle eleverne både personligt, socialt og fagligt, således de gøres livsduelige og uddannelsesparate.

Trivsel og tryghed

Vi vægter fællesskab, ligeværd, sundhed og ansvarlighed, som grundlæggende forudsætninger for, at eleven i tryghed kan udvikle sine personlige, faglige og sociale kompetencer.

Bornholmske omgivelser

Den bornholmske natur og øens kreative og iværksættende miljø, bidrager til skolens atmosfære og er til stor inspiration for undervisningen og dagligdagen.

Faglig og praktisk sammenhæng

Med troen på at alle kan lære og bevare lysten til at lære, tilrettelægger vi en differentierende undervisning, der lægger vægt på en sammenhæng mellem skolens faglige, praktiske og kreative aktiviteter.

Indgåelse i fællesskaber

Gennem en demokratisk opbygget hverdag og gennem samarbejdsprojekter og “real life” udfordringer, vil vi styrke den unges evne til at indgå i fællesskaber og deltage aktivt i samfundsdebatten.

Livet som Bornholmer

Livet på Bornholm står i stærk kontrast til storbyens hektiske hverdag. Det er lidt som om, man her finder sin egen tidszone. Her er der tid til fordybelse. Tid til at lære. Tid til at være sammen på nye måder. Samtidig tilbyder skolen og den omkransende natur, et væld af aktiviteter så man aldrig behøver at kede sig. Man kan uden problemer slå tiden ihjel. På trods af den store mentale afstand, er man aldrig mere end et par timer fra København.

Havkajak på Bornholms Efterskole