Vi lever op til fælles mål som beskrevet af Undervisningsministeriet og skolen tilbyder undervisning i følgende fag på både 8. klasse, 9. og 10. klassetrin.
Vi fører til folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse i dansk, matematik, engelsk, naturfag, tysk, samfundsfag, historie og idræt.
Vi fører til 10. klasse afgangsprøve i fagene dansk, matematik, engelsk og tysk.
Ønskes der undtagelsesvis fritagelse fra tysk i 8. klasse eller 9. klasse, bliver tysk ligeledes substitueret med anden relevant undervisning.
En fritagelse kan ske i et skole/hjem samarbejde i forlængelse af lov om folkeskolens § 5, stk. 5.
Her kan du hente grundskemaet for skoleåret 2024/2025 som PDF-fil:
Bornholms Efterskole er fritaget for undervisning og folkeskolens prøve i kristendomskundskab.
Vil du vide mere om et efterskoleophold på klippeøen?
Bornholms Efterskole tilbyder VIS-undervisning.
I nogle skemalagte fag er der to-lærer ordning som imødekommer hjælp og støtte i undervisningen til elever med faglige udfordringer.
Inklusionsundervisningen er for elever med vanskeligheder, men som sigter mod et fuldt eksamensbevis. Vanskelighederne skal være beskrevet af tidligere skole eller PPR i hjemkommunen. Inklusionsundervisningen sikres af en for klassen tilknyttet ekstra lærer, der sikrer, at de i den, for eleverne, nedenstående beskrevne inklusionsplan følges og de i planen beskrevne tiltag gennemføres.
Eleverne har mulighed for at anvende læse- og skriveværktøjer via CD-ord og AppWriter. Programmerne stiller skolen til rådighed, og eleverne kan selv vælge hvilket program, de er mest tryg ved. Samtidig har elever med dysleksi adgang til NOTA, som ligeledes er et værktøj, der anvendes i undervisningen.
Specialundervisningstilbuddet er til elever, der har behov for støtte i den almene undervisning i mindst ni undervisningstimer á 60 minutter ugentligt. Dette kræver en aktuel skriftlig udtalelse fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i elevens hjemkommune om, at elevens støttebehov er på mindst ni ugentlige undervisningstimer. Skolen udarbejder en skriftlig plan for indsatsen for eleven og evaluerer løbende denne.
For yderligere beskrivelse af undervisningens tilrettelæggelse henvises til vores indholdsplaner.
VIS – undervisning på Bornholms Efterskole
VIS: Forkortelse for visitation
Bornholms Efterskole visiterer elever til klassen. Eleverne, der går i en VIS- eller Specialundervisningsklasse, skal være berettiget til at opnå inklusions- eller specialundervisningstilskud i henhold til gældende regler.
Hvordan søges VIS- eller Specialundervisningen?
Eleven henvises til vores inklusionskoordinator, der samtidig med henvendelsen modtager skriftlig dokumentation fra tidligere skole - f.eks. en faglærerudtalelse, PPV eller anden relevant dokumentation for at eleven har behov for at modtage inklusions- eller specialundervisning.
Tilbuddet kortlægges for forældre, og herefter vurderes elevens behov ud fra samtale med forældre og elev. Faglige vanskeligheder synliggøres, og der udfærdiges en skriftlig handleplan. Bornholms Efterskole søger herefter Inklusions- eller Specialundervisningstilskud.
Pædagogisk begrundelse for klassen:
De elever, der visiteres til klassen, har som oftest i deres tidligere skolegang været vant til anonymitet – ofte som konsekvens af store klassekvotienter i folkeskolen.
Vores erfaring er, at eleverne føler tryghed ved den ekstra tilgang til lærerressourcer, derved har eleverne bedre mulighed for at komme til udtryk både skriftligt og mundtligt.
Evaluering:
En skriftlig kontrakt indgås med forældrene, hvor evalueringsterminerne er fastlagt. Kontrakten er udarbejdet iht. vejledningen fra Efterskoleforeningen.